fredag den 24. april 2009

Ny orm hygger sig med gammel fremgangsmåde

Har du fået en mail fraWorldPay, så hold nallerne væk fra den vedhæftede zip-fil. Indholdet er ikke en faktura som påstået - men en orm der går efter netbanken.

Ny orm, samme advarsel. Oven i købet i TV-avisen. Det til trods for, at det er den samme advarsel som bruges til alle orme, trojanere og malware generelt. Ja faktisk den samme advarsel som jeg har været med til at udbrede de sidste 10 år.

Til trods for, at der står en pc i så godt som alle hjem, så løftes en enkelt specifik sag op som noget helt enestående. Fakta er, at fremgangsmåden med at vedhæfte malware til en e-mail, egentlig er yderst gammeldags. Forskellen er, at denne får stemplet "farlig", da den er en banker worm. Havde den blot slettet feriebillederne - så var den aldrig kommet på TV. Sørgeligt.

Men de virkelige "komplicerede" spredningsmetoder, så som inficerede websider der spreder Zero Day malware via advancerede scripts, dem skøjtes der let hen over af den tunge presse. Begrundelsen er, at det er alt for tungt stof for den gennemsnitlige dansker. Aha.

Deraf må man konkludere, at de metoder der bruges til spredning af ondsindet software UDEN brugeren opdager det, skal danskerne ikke informeres om i de store medier. Det er for kompliceret og folk må så selv opsøge informationen. Catch 22!

Computere, Internet, hacking, malware og misbrug er og bliver en del af vores hverdag nu og langt ud i fremtiden. Jeg gætter på, at mine kommende børnebørn vil sidde med de samme problemer når de når en vis alder. Angrebsmetoderne har nok ændret sig - for det er teknologien. Men målet vil stadig være det samme: Penge!

Hvor ville det efterhånden være glædeligt, hvis nogle af de store medier lod være med at omgære disse dagligdagsting med afstandstagende mystik - og i stedet tog tyren ved hornene og hjalp til med at oplyse og løfte den laveste fællesnævner.

Opgaven vil være stor, hvis det skal gøre ordentlig, men ikke uoverkommelig. Resultatet vil være yderst givtigt. Ikke kun for den ældre generation (der altid trækkes frem som værende dem der ikke forstår det) - men også for Generation Y der aldrig har kendt en verden uden e-mail, Messenger og Internet.