fredag den 9. januar 2009

Danskerne benytter ikke de kommunale onlinetjenester

Version2 kan man læse nyheden om, at danskerne foretrækker at kontakte kommunen ved at ringe eller skrive et almindeligt brev. Klogt træk i mange henseende!

Det er KMD som har foretaget undersøgelsen for Ingeniøren. Den viser, at 95 procent af alle ansøgninger stadig afleveres på papirskemaer. Kun omkring fem procent kommer fra Internettet.

Med bemærkningen "klogt træk" angivet i indledningen, menes, at en del af de danske kommuners hjemmesider har en del at komme efter sikkerhedsmæssigt. Her er det traditionelle webbaserede angreb som stadig kan udføres - eller der kan indhentes information som ikke burde være tilgængeligt for den almindelige borger.

Startende fra 2006 begyndte en bølge af webbaserede angreb at ramme verden. Specielt i 2007 og 2008 så flere danske hjemmesider effekten af manglende fokus på webapplikationen. Det er med andre ord ikke nye og ukendte angrebsformer der tages i brug - men kendte fremgangsmåder. Herunder angrebstyper der kan dæmmes op for på efterhånden enkel vis.

Alligevel viser en stikprøvekontrol af en god håndfuld offentlige hjemmesider, at it-sikkerheden lader en del tilbage at ønske. Når det er muligt at udføre XSS angreb uden store problemer, så ligger der nogle udfordringer forude som først skal adresseres.

Hvis man virkelig ønsker borgerne skal benytte onlinetjenesterne, så skal det være med ro i sindet og uden risiko for at blive offer for et it-angreb. Omkostningen for borgeren der rammes overstiger langt den angivne pris på 150 kroner en telefonisk henvendelse koster efter KMDs beregninger.

Så indtil tjenesterne på alle niveauer er sikre at benytte - kontakt da bare kommunen telefonisk og ved hjælp af almindeligt brev. Det gælder eksempelvis borgerne i Københavns Kommune, Slagelse Kommune og Herning Kommune for at nævne et par stykker. Og skal du tjekke verdensvejret, så er der jo altid DMI...