Jeg sad tidligere idag og læste Trend Micros seneste kampagne, "Think Again / Outthink the Threat", hvor de benytter den traditionelle fremgangsmåde at få deres budskab ud. Ved hjælp af nøgtern og saglig information vil de oplyse og præge læserens tanker og holdninger. Fokus er på den seneste type data-stjælende malware - og de højest aktuelle problemer det bringer med sig.
Kontrasten kom kort efter, hvor jeg snublede over den rumænske sikkerhedsvirksomhed, CoSoSys, der blandt andet sælger systemer til Device Control Management. Altså kontrol af hvilke enheder der kan kobles til computeren og netværket.
CoSoSys har valgt en lidt anden strategi til at informere og oplyse. De vil fremover køre en ugentlig stribe på deres web, som tager et relevant emne op. Den første udgave omhandler Data Theft - og de efterfølgende vil have overskrifterne Data Leakage, Data Loss og Malware Intrusion.

Humor ind i it-sikkerhedsmarketing
Med denne højest uvidenskabelige undersøgelse i mente, drejede tankerne sig i en anden retning. Udgangspunktet for alt salg munder ud i et behov. Men hos mange kunder i branchen opstår behovet oftest reaktivt. Med andre ord skal noget gå galt før man kryber til lommerne.
Men kan den normale formidling af it-sikkerhedsinformation have en større finger med i spillet end først antaget. Har CoSoSys fat i noget af det rigtige med denne type markedsføring. Kan denne blanding af humor og alvor skabe det behov hos de kunder der normalt glider let hen over den traditionelle formidlingsform?
Humor i marketingsregi er jo ikke noget nyt i sig selv. Vi ser det eksempelvis i de reklameblokke der vises på TV. Så det må være branche- og produktanhængigt. Og i de situationer, hvor det er brancherelateret, så er det oftest rettet mod afslapning. Et eksempel er ComONs Dilbert.
Hvis du eller din virksomhed overvejer at gå samme vej og bruge humor i jeres marketing, så vil det være en god idé at læse følgende: Humor in Marketing: Six Serious Tips.